سلام ، به سایت بازرگانی ثابت پور خوش آمدید.

021۳۳۹۳۴۶۴۰

info@sabetpour.com

تهران، خیابان امیر کبیر، کوچه اشرافی، پاساژ نور، طبقه همکف، پلاک 15

وظایف واتر پمپ و علائم خرابی آن چیست؟

 

وظایف واتر پمپ و علائم خرابی آن چیست؟

واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود.
واترپمپ را با قلب انسان مقایسه کرد که اگر از کار تلمبه زدن بیفتد، جریان خون وجود نخواهد داشت و فرد خواهد مرد. به همین صورت اگر چرخه پمپ آب خودرو یا کامیون نیز خراب شود، خودرو بیش از حد گرم شده و از کار خواهد افتاد.
از فرایند احتراق بنزین در موتور، حرارتی در حدود دو هزار تا ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد تولید می شود و فقط با چند لیتر آب و یا ترکیبی از آب و ضد یخ و ضد جوش باید موتور را به دمایی بین ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتی گراد رساند و آن را خنک کرد.
پمپ آب، گرمای تولیدشده توسط موتورهای درون سوز را پخش می کند تا حرارت موتور در حد مناسب حفظ شود. این وسیله شکلی مدور دارد و از اتاقک هایی تشکیل شده که محوری در مرکز دارد.
آب داخل موتور برای گردش درون مجاری آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور براند.
این وظیفه به عهده واترپمپ است که نیروی خود را به وسیله تسمه از موتور می گیرد و با گردش آن ، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آن جا برای خنک شدن، دوباره وارد رادیاتور می شود.
خراب شدن واتر پمپ ، مساوی با بالا رفتن حرارت موتور خودرو است. حتماً می دانید که بدترین شرایط ممکن برای پیشرانه ها و قطعات آن ها، کار کردن در دمای بالاست. علائم خرابی واتر پمپ را جدی بگیرید تا دچار دردسرهای بزرگ تری نشوید.
این علائم به شرح زیر است:

1- مشاهده ضد یخ یا آب در قسمت زیرین خودرو که بهتر است چند ساعت بعد از خاموشی خودرو، آن را چک کنید.

2- کاهش آب رادیاتور

3-وجود قطرات یا بخار آب در اطراف واتر پمپ

4- بالا رفتن آمپر آب

5- روشن شدن چراغ ضد یخ

6- عملکرد نامناسب کولر

7- شنیدن صدایی شبیه به ساییدن دو جسم روی یکدیگر هنگام روشن بودن خودرو

نکاتی برای جلوگیری از خرابی واترپمپ :

1. مایع خنک کننده را در فاصله های زمانی توصیه شده توسط کارخانه سازنده، عوض کنید. مایع خنک کننده ی فرسوده و قدیمی باعث میشود که واترپمپ زنگ بزند و خراب شود.
2. هنگام تعویض تسمه واترپمپ به هم تراز بودن آن با پولی و شل یا سفت نبودن تسمه دقت کنید. تسمه ای که شل باشد، تراز نشده باشد و یا بیش از حد کشیده شده باشد، از عملکرد مناسب پمپ آب و سایر لوازم جانبی جلوگیری می کند و می تواند به شفت پمپ، بلبرینگ و آب بندی ها آسیب برساند.
3. مشکل داغی بیش از حد موتور را سریعا رفع کنید. زیرا به پروانه داخل واترپمپ و آب بندی موتور آسیب جدی وارد میکند.
4. از یک واترپمپ باکیفیت استفاده کنید تا سیستم خنک کننده ماشین شما در شرایط بهینه و برای مدت طولانی تری کار کند.
5. هنگامی که واترپمپی که با تسمه تایم کار میکند را تعویض میکنید، تسمه تایم را هم همزمان تعویض کنید، مخصوصا زمانی که واترپمپ نشتی داشته باشد. تسمه تایم فرسوده به واترپمپ آسیب میزند. در بیشتر موارد، واترپمپ و تسمه تایم عمر مفید یکسانی دارند و شما میتوانید با تعویض همزمان آنها در پول و وقت خود صرفه جویی کنید.
بنابراین اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید، میتوانید از صدمات جدی به خودروی خود جلوگیری کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.